• Circulus vitiosus

    Faptele din credinţă întăresc credinţa. Credinţa produce fapte.
  • Sfat

    De aceea, cel căruia i se pare că stă neclintit să ia seama să nu cadă.

    (Întîia Epist. către Cor. a Sf. Ap. Pavel - Cap. 10)

  • singurătate

    "dacă apropierea vă e departe,atunci depărtarea vă este deja printre stele." (R.M.Rilke)
  • leagăn

    Căci ce milă e aceea care nu ia în braţe pentru a legăna? (Exupery)
  • amprente

  • degete

  • Categorii

  • urme pe frunte şi-n palmă

  • RSS De prin lume adunate

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.
  • Martie 2008
    L M M M V S D
    « Feb   Apr »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  

meseria de a nu fi prost


    Acum sunt sigur că a nu fi prost e una din treburile cele mai importante din viaţa unui om, până când încet-încet mi se şterge din memorie, căci partea cea mai rea e că până la urmă uit, de pildă, tocmai am văzut o raţă care înota într-unul din lacurile din Bois de Boulogne şi era de o frumuseţe atât de desărvâşită că nu m-am putut abţine să nu mă aşez pe malul lacului şi să rămân nu ştiu cât timp privindu-i splendoarea, bucuria semeaţă din ochi, linia aceea dublă plină de gingăşie cu care pieptu-i taie apa lacului şi care se tot deschide până se pierde în depărtare. Entuziasmul meu nu se trage numai de la raţă, e ceva ce raţa face dintr-odată să prindă formă, căci uneori poate fi o frunză uscată ce se leagănă la marginea unei bănci, sau o macara portocalie, uriaşă şi delicată pe cerul albastru al după-amiezii, ori mirosul unui vagon de tren când intri în el şi ai un bilet pentru o călătorie de câteva ceasuri şi totul o să apară şi dispară ca prin farmec: gările, sandvişul cu şuncă, butoanele de aprins şi stins lumina (unul alb şi celălalt violet), ventilaţia reglabilă, toate astea mi se par atât de frumoase şi aproape imposibile, încât faptul de a le avea la îndemână mă umple de ceva aşa că o salcie interioară, de o desfătătoare ploaie verde care n-ar trebui să mai înceteze în veci.

    Însă mulţi îmi spun că entuziasmul meu e o dovadă de lipsă de maturitate (vor să spună că sunt prost, dar îşi aleg cuvintele) şi că nu-i cu putinţă să te entuziasmezi astfel pentru o pânză de păianjen stropită cu rouă, ce-ai să te faci când o să joace King Lear? Pe mine treaba asta mă cam surprinde, fiindcă în realitate entuziasmul nu-i ceva care să se epuizeze atunci când eşti prost, se epuizează atunci când eşti deştept şi ai simţul valorilor şi al caracterului istoric al lucrurilor şi din cauza asta chiar dacă eu alerg dintr-o parte într-alta a lacului din Bois de Boulogne ca să văd mai bine raţa, asta n-o să mă împiedice că diseară să sar în sus de entuziasm dacă-mi place cum cântă Fischer Dieskau. Dacă stau şi mă gândesc bine, prostia trebuie să fie asta: să te poţi entuziasma neîncetat pentru orice-ţi place, fără ca un mic desen de pe perete să fie dispreţuit de amintirea frescelor lui Giotto de la Padova. Prostia trebuie să fie un fel de prezenţa şi de reîncepere constantă: acum îmi place pietricica asta galbenă, acum îmi place L’annee derniere a Marienbad, acum îmi placi tu şoricel, acum îmi place locomotiva aceea uluitoare pufăind în Gare de Lyon, acum îmi place afişul de colo rupt şi murdar. Acum îmi place, îmi place nespus, acum sunt eu, iară şi iară eu, prostul desăvârşit de prostia lui care nu ştie că-i prost şi se bucură adâncit în desfătare, până când prima frază inteligentă îl face să-şi recapete conştiinţa prostiei sale şi să-şi caute de zor o ţigară, cu mâini dibace, privind în pământ, înţelegând şi uneori acceptând pentru că şi un prost trebuie să trăiască, desigur, până când o altă raţă sau alt afiş şi tot aşa la nesfârşit…

(Julio Cortazar – Trebuie să fii realmente prost ca să…)

Lasă un răspuns

